Rozhovory jsou šance, jak se o lidech něco dozvědět, říká Elit'ák MUKADE
25.08.2017 16:06
Před víkendem přinášíme opět další rozhovor. Po jistém časovém rozpětí je nasnadě, aby byl zpovídán opět jeden hostů a to z řad Elit'áků. Jistě, takových rozhovorů už bylo, jak už každý poctivý čtenář ví. Nicméně jsou mezi náma i tací z naší Elit'ácké komunity, kteří toho času se věnovat hraní mají poněkud méně. Na druhou stranu pokud by si ale někdo řekl, že se na některé z nich už zapomnělo, mýlí se.
Právě takovému případu se totiž nyní jdeme věnovat. Tento host patří mezi dlóholeté věrné hráče. Mezi ty, pro něž je Vietcong velkou herní výsadou. Není to náhoda a trófám si říct ani přinejmenším divné v dnešní době, pokud někomu přiroste k Srdci hra. Zvláště né v té sóvislosti, pokud jste členem nějaké organizace, obyčejným členem nebo prostě jen tak napojeným známým hráčem, kterých pár kolem sebe máme.
A zrovna tento človíček spadá do druhého jmenovaného uskupení - je naším členem. Je to náš věrný a milý Elit'ák MUKADE . Hned zkraje si možná někteří z Vás čtenářů všimnete, že ze svého nicku ukrojil pomlčku i se státní CZ příslušností. Holt rozhodnutí pro menší změnu. Naštěstí se ale nepřejmenoval úplně. Ale i takhle mu to vcelku sluší... si myslím aspoň já. Pokud chcete najít hráče, který toho taky odehrál hodně, jako mnozí zkušení hráči Vietcongu, tak hledejte mezi něma i našeho hosta v tomto článku pro rozhovor. Jeho silnou zbraní je ve Vietcongu všeobecný přehled, všímavost a sdílnost ostatním. Je jedním vůbec z těch nejkomunikativnějších hráčů, na kterého ve sférách Vietconga v českých vodách šlo narazit.
Asi se budu už trošku opakovat, nicméně dekáda, ke které se Vietcong dostal, je krajně až neuvěřitelná. Vietcong je zkrátka pevnou modlou a už jsem to myslím zmińoval, že mezi náma, nejbližšíma hráčema, je vnímán v takovém ''rodinném kruhu''. Délka hraní této stárnoucí a zároveň i nestárnoucí hry je docela znát. ,,Kdyby mi někdo ve dvanácti letech řekl, že ho budu hrát ještě ve čtyřiadvaceti, vůbec bych mu nevěřil,'' poohlíží se zpětně MUKADE ,,a asi takový z toho mám dojem. Neuvěřitelné.''
To, že vůbec Vietcong dodnes hrajeme, vděčíme především alternativnímu poskytovateli QTrackeru. Bez něj by ta účast nebyla taková, pokud bychom brali v ohled online účast. Dalo by se hrát dál, ale tím krkolomným způsobem, že by se hráči na daný server museli připojovat přes Přímé spojení. Na první pohled jasná a jednoduchá věc. Nicméně zavčas zachytit IP adresu příslušného serveru i s portem může být docela loterie. Člověk musí server nejdřív přidat do položky/schránky Oblíbené ještě v časech, kdy server běží na seznamu herních serverů v položce Internet. Když poskytovatel tzv. pak ''rupne'', je zaděláno na malý problém, který může být i paradoxně ale problémem velkým nebo spíše zásadním.
V sóčasné době ale ''zvoní hrana'' i Q Trackeru. Trófám si napsat, že prvotní výkřiky pocházející údajně z anglicky psaného webu VIETCONG.INFO byly momentálně akorát plašením hráčů. Totiž 1.8. tohoto roku měl Q Tracker spadnót a co si tak všímám, prozatím se tak stále ale nestalo. ,,Já si vážně naivně myslel, že to vydrží navždy,'' přiznává náš Elit'ák ,,sice neznám všechny podrobnosti o ukončeném Q Trackeru, ale asi bych mu řekl: ,,Díky, že jsi nám prodloužil radost z mult'áku''.''
A jak už v samotném úvodu bylo naznačeno, tak jsou stálí hráči, kteří hrají více a v protipólu jsou zas ti, kteří jsou věrní taktéž, ale jsou časově více omezenější. Tudíž o nich nejsou moc vidět a není moc slyšet. V případě našeho hosta nebylo pro něj moc těžké si vzpomenót, kdy si takto vlastně zahrál naposled se svýma Elit'ákama. ,,Matně si vzpomínám, že venku byl sníh a bavili jsme se něco o Vánocích.''
Bezmála 15 let online hraní Vietconga. Hezké číslo, že? Kromě úsilí některých mapařů udělat nové terény pro hraní zbylých nejvěrnějších hráčů stojí za zmínku kdysi jeden čas docela diskutovaná verze v1.70, která (aspoň jsem to já četl a slyšel), měla kromě nějakých Novinek a vychytávek poskytovat ve výzbroji také M-79 Granátomet údajně pro třídu Kulometčíka - jakožto zbraňový specialista. Sám náš host v rozhovoru MUKADE byl ohledně této spekulace o této novince tzv. ''v obraze''. ,,Ale to už je dávno. Možná nějaký článek o tom byl, pak to někdo nadhodil na fóru. Tenkrát, když bylo přes půl tisíce lidí online, mi to přišlo jako fajn nápad. Dneska už by to nebyl ani tak poslední hřebíček do rakve, jako spíš další svíčka na hrob.''
Přesně tak. S tímhle pohledem na věc nelze než sóhlasit. Bud'me opravdu rádi, že Vietcong vůbec funguje na takové úrovni, do jaké se po letech dostal. Že vůbec naše oblíbená hra není žádným online lazarem a můžeme tak aktivitou udržovat jeden druhého. Řekl bych, že těmito slovy nepíšu jen čistě za sebe, i když se mezi náma najdou hráči, kteří rádi zkóšejí novinky. Pro některé z nás je ale lepší zůstat skromnýma. Mohlo to totiž dopadnót i hůř, né-li mohl přijít dávno úplný konec.
Každý, kdo tuto předmluvu dočetl pečlivě až sem, tak mu patří velká gratulace! Dostal se totiž až k jejímu závěru. Pár věcí bylo zmíněno, pár poznámek padlo a ted' už se přesóváme ke staré známé a dobré klasice: K hlavní části rozhovoru a věřím tomu, že budete moct Vy, čtenáři si opět co zajímavého a snad i zábavného počíst. Začínáme!
Ahoj, MUKADE! Jak se máš a co svět Vietcongu? Kdy naposled si ho online navštívil nebo sis aspoň zahrál třeba nějakou tu Rychlou bitku na odreagování?
Ahoj Joe, ahoj všem čtenářům! No, v mém životě nastalo spoustu pozitivních změn, které si žádají můj čas. Vietcong jsem nedávno chtěl spustit, jenomže jsem musel zakázat zvuky a nejde mi ovládat myš. Takže bych celou naši hru jako ženista jenom odchodil. A na Rychlou bitku si s takovým handicapem netroufám.
Dá se dnes ještě vůbec uvěřit tomu, jak je Vietcong mnoha hráčema a novýma uživatelskýma mapama tzv. ''držen nad vodou'' ?
Tyhlety uživatelské mapy pomalu vytlačují ty originální. Některé jsou fajn, ale stejně mám radši ty výchozí. Ale na každý pád je super, že Vietcong má vlastní skupinu modderů.
Ty sám k němu patříš mezi velké fandy. Kde je podle tebe ten zásadní fakt, že hra u těch nejvěrnějších zůstala už tak zdomácnělá?
Ti nejvěrnější mají nahraných těch 13-14 let. To už je kus života, na který se nedá zapomenout. Těch vzpomínek je strašně moc a i přesto, že někteří z nás zestárli, tak Vietcong je ještě v pubertě.
Stejně tak patříš i mezi ty, kteří si oblíbili rozhovory. Proč tebe osobně tě podle tvých slov zaujaly?
Je to šance, jak se o těch lidech něco dozvědět. Najednou už to není ten uřvaný Defort, který spamuje chat a u kterého si člověk říká ,,Ty vole, at' už sklapne...'' . Nakonec poznáš, že je to fajn člověk, se kterým máte na spoustu věcí stejný názor.
Obecně řečeno proč myslíš, že rozhovory jsou u našich nejznámějších hráčů kolem jako aktivita/Novinka nejvíc oblíbené? Je to tím, že jsou tam zúčastnění živí lidi a podávají tak veřejně a snad i zajímavé informace?
Určitě ano. Nějaká zajímavost ze hry je taky fajn. Ale rozhovory prostě táhnou. Zkrátka už ten člověk pro tebe není jen panák v zeleným s nickem, ale někdo, koho už trochu znáš.
Co říkáš na rozhovor s jedním z vývojářů ''Shigorem Birdmanem'' ? Říkal sis, že by někdy mohlo dojít k tomu, že bude k dispozici takový vzácný host? Máš nyní možnost se veřejně podělit s ostatníma.
Měl jsem v hlavě takovou fantazii, že by se nám vyjádřil i někdo z týmu, který na Vietcongu pracoval. Ale to byla úvaha na míle vzdálená realitě. Ale ted' se z toho realita stala. Rozhodně to byl nejvýživnější rozhovor ze všech a já jsem si vychutnal každé slovo.
Odpověd': Jojo, byl nejzajímavější. Což ale není degradace ostatních běžných rozhovorů, ale s ''Birdmanem'' to byl opravdu vyšší level.
Byl to podle tebe velký úlovek na bázi rozhovorů pro nadšence naší oblíbené hry? Jaké byly tvoje první prvotní reakce, když ses o tom dozvěděl?
Podle mě to byl největší úlovek. A hodně velké překvapení. Vím, že na ten rozhovor jsem se nevrhl hned, protože jsem měl něco rozdělané. Ale počkal jsem si, až na to budu mít naprostý klid.
Prý sis oba rozhovory a zvláště po tvém překvapení hlavně u prvního zpestřil čtení kávou Pressem. Jaké to bylo číst ten rozhovor? Chutnalo hodně při počtení? :-)
Do té doby jsem to nedělal vůbec. Ale právě od rozhovoru se Shigorem jsem z toho udělal pravidlo. A udělal jsem dobře. Káva chutnala líp, když jsem pročítal odpovědi jednoho z vývojářů.
Jaké odpovědi z obou rozhovorů tě nejvíc zaujaly? Jinými slovy, co nejvíc ti přišlo být zvláště zajímavé, pokud se budeme bavit o věcech, o kterých by se člověk za běžných okolností jinak nedozvěděl?
Nejvíc mě bavily asi zákulisní informace o hře. Jelikož ve hře známe každou píd', tak jsem si dost dobře dokázal představit o čem Birdman mluví. A taky se dozvěděl spoustu novinek.
Bylo tam i něco, co tě hodně překvapilo?
Asi, že dokončili hru tak rychle, když měli naproti studia Strip Club.
Nicméně za žádných okolností nesmíme zapomenót na velmi dobrý kontakt, kterým je hráč Daniel-CZ, který celou záležitost zprostředkoval a dokonce sám i nabídl se Birdmana na cokoliv zeptat. Co bys vzkázal Danielovi a Birdmanovi, pokud by si sám autor přečetl tvou reakci, jako tomu bylo i v případě vyjádření [AT]Petera Shannona_CZ?
Oboum patří velké díky. Danielovi za skvělý nápad a realizaci a Birdmanovi za jeho čas. Jeho odpovědi byly vážně vyčerpávající a nedovedu si představit, kolik času strávil u odpovědí o hře, na které dělal před patnácti lety.
Je podle tebe lepší, že byly zrealizovány regulérní (jako když tebe jednou ''vyzóvaly regulérně hlášky hráčů z bot'' :-) ) povídání než jedna, dvě strohé otázky zveřejněné v Knize návštěv jako příspěvek ode mě?
Jistěže. To by asi byla škoda, kdyby byly rozhovory ve formě jak říkáš.
Jeden rozhovor se s Birdmanem uskutečnil. Co si říkal na to, že se s ním objevil rozhovor druhý?
Nejdřív jsem si myslel, že to je jen jeden rozhovor rozdělený na dvě části. Až potom jsem pochopil, že se jedná o druhé kolo. Takže jsem si znovu uvařil Presso a dal se do čtení.
Uvítal bys pro zajímavost i videorozhovor, než klasický písmenkový?
Jasně. I z mimiky člověka se dá leccos poznat. Já třeba v tomto rozhovoru nepoužívám smajlíky, takže čtenář bude zmatený, co myslím vážně a z čeho si dělám srandu.
Bereš Vietcong vzhledem k jeho jedinečnosti a vzácnosti jako svou životní oblíbenou hru, včetně veškeré komunity tvých známých hráčů jako dobré přátele?
Tak to rozhodně. Jsem věrný této hře mnohem déle, než kterékoliv jiné. Hrál jsem spoustu her a mnoho z nich bych před Vietcong neřadil. Některým se to však povedlo. Nicméně, ačkoliv jsem Vietcong už nějaký čas nespustil, čestné místo na ploše má.
Dovedeš si představit, že se Vietcong bude hrát ještě i za dlóhých 10 let? A pokud jo, tak myslíš si, že to by byl už opravdu velký unikát na tak už starou hru?
Vietcong by takovu dobu přežít mohl, ale těch hráčů je vážně málo. A serverlist nabízí hodně smutný pohled na prázdné servery. Dneska, pokud se pár lidí nedomluví (a i to je náročné), tak si člověk nějakou lepší hru prostě neužije. Ještě loni byl v nabídce alespoň jeden server, kde byla nějaká ucházející účast. Ale i to už je minulostí.
Ted' přijde pro mnohé lidi/čtenáře nejspíš taková... asi vcelku kontroverzní otázka, nicméně ale: Umíš si představit, že vzhledem k téhle naší staré slavné a beze sporu i legendární hře by si zaslóžila i nějaké vystavení nebo ocenění v síni slávy už jenom s ohledem na fakt, že ju hráči dodnes stále hrajou a mnozí z nich končit nebudou?
Já teda nevím, jak si vedou ostatní starší, potažmo české hry, ale Vietcong je rozhodně hra, která si nezaslouží, aby upadla v zapomnění. Rozhodně tomu tak nebude u fanoušků. A to i těch bývalých.
Je podle tvého názoru Vietcong opravdovou výsadou českého PC herního odvětví? A co takhle třeba i známá čeksá hra Mafia, na které se zainteresované firmy Vietconga podílely?
Trochu se za to stydím, ale Mafia mě úplně minula.
Jenom taková otázka trošku mimochodem: Myslíš, že kdyby v Mafii udělali položku pro hru Více hráčů, že by Mafia byla dodnes (nechcu říct masivně vzhledem k věku obou her), ale díky hráčům aktivní a stejně tak oblíbená, jako Vietcong?
Ono se totiž stačí podívat na YouTube, kolik toho lidi nahráli za videa, čili o oblíbenosti a popularitě téhle hry moc spekulovat nemusíme... Mult'ák je vždycky dobrej. Ale chápu důvody autorů, proč ho tam nedali. Tím teda nemluvím o tomto případu, ale spoustu nových her nenabízí hru Více hráčů. Nedokážu si představit, že by z Vietcongu byla jen Singlovka. Nebo naopak jenom Multiplayer. Je dokonalý tak, jak ho známe.
Bylo by zajímavé, když by se poukázalo na fakt, že v případě hry Více hráčů pro Mafii by tyto dvě české hry byly dodnes hratelné, páč shodou okolností jako náhodou právě přes vývojáře mají společnou vývojářskou spojitost?
Nejspíš by ji potkal stejný osud jako Vietcong. Ale odhadoval bych, že hráčů by tam bylo víc.
Nechcu čtvrtku rozhovoru věnovat Mafii. Naše rozhovory jsou primárně o Vietcongu a jeho nejbližších tématech s ním spojených, nicméně asi by to byla velká věc hrát tyto dvě hry online. Dovedeš si představit, že by Vietcong a Mafia spolu sópeřili v tom, která hra je více hráči pro hru přes internet víc přitahována? Válka ze 60. let ve Vietnam vs. boje gangsterů v americkém městě ve 30. letech v tehdejší kriminalitě?
Myslím, že válka táhne víc, než potyčky gangů. Ale Mafia byla o něco známější. Proto bych řekl, že by to s účastí hráčů nebylo tak tragické, jako v případě Vietcongu.
Dá se konstatovat, že dabing jak u Vietconga, tak u Mafie jsou oba legendární a dabéři byli správně vybráni?
Zatím jsem nějakou výraznou kritiku neslyšel. Aspoň teda na domácí dabing. Ten anglický už se tak nepovedl. Když jsem slyšel Hawkinse, jak si povídá něco pro sebe v tunelech anglicky, tak jsem si řekl, že to není hlas člověka ve válce, ale spíš na střelnici u kolotočů.
Bývá podle tebe většinou u jakékoliv vývojářské herní firmy (takže nejen u PTERODONu), běžné, že v jejich práci se vždycky vyklube jedna z jejich her, která se nakonec vyšvihne na pomyslné ''výslunní'' a stane se tak vlastně tím pádem nejlepším projektem ze všech? ... jakože se vytvoří takový triumf nade všema...
Řekl bych, že to není nic neobvyklého. Řada firem vyrábí jeden hit za druhým, ale spousta z nich taky čekala na svůj první klenot, který je proslaví ve světě. Dnes jsou z nich herní giganti a bylo by zajímavé sledovat, kam by to dotáhl Pterodon.
Do kterého svého osobního umístění bys Vietcong zařadil v závislosti na tom, kolik si her hrál ty a pokud to byly i jiné žánry, jako strategie, sportovní a podobně?
V mém žebříčku mu náleží bronz. Vojenské hry mě moc neoslovují. Jenomže Vietcongu se to povedlo a to na dlouhých dvanáct let. A skutečně jen dvě hry mě oslovily nebo jinak upoutaly víc, než naše klasika.
Je podle tebe dobře, pokud spolu dvě Coop komunity Alpha Team a Elit'áci spolupracujou a udržujou úzký kontakt? Setkal ses s něčím podobným nebo většinou každý klan nebo Coop tým ve Vietcongu působí ''na vlastní pěst'' ?
Myslím, že naše dvě společenství je tak polovina všech současných hráčů. No která jiná hra si tohle může říct? Půlka všech hráčů spolu spolupracuje. Sice se všichni hravě vejdeme na jeden server, ale na to už se historie neptá. Ale dobře to samozřejmě je. Kdyby hrála jestě jiná komunita Coop, mohli bychom být v kontaktu i s nimi.
Které hlavní TOP věci ti na Vietcongu tak budou navždy imponovat nejvíc? Částečně si dovolím odpovědět náznakem za tebe... že by to byl věhlasný český dabing? :-)
Jasně, je to dabing. Je to taky hratelnost. Je to skvěle zpracované prostředí. Je to tou atmosférou při misích, u briefingů a videosekvencích. A v neposlední řadě nesmím zapomenout na perfektní Multiplayer, který prodloužil Vietongu životnost o celou dekádu.
Je fajn, že Vietcong vzniknul a člověk měl za svůj život co oblíbeného hrát? Kór něco, co se stalo absolutním, ne-li možná i totálním ''boomem'' v českých ''vodách''?
Jsem za to rozhodně rád. Jediné, co mě mrzí, že jsem do tohoto dobře rozjetého vlaku nastoupil až dva roky po vydání. A nebýt několika spolužáků ve třídě, asi bych Vietcong neměl nikdy, jelikož internet jsem měl až v roce 2005 a herní časopisy jsem nečetl. Takže ten prvotní boom mě nepotkal.
Která postava pro tebe bude pro hru vždy nejcharakterističtější u tebe? A co hlasy dabérů?
Rozhodně Hawkins, za kterého hraju i po síti. Pokud jde o dabing, tak o něm už se napsalo spoustu superlativ a já s nimi jen souhlasím.
Mimochodem: Je podle tebe dobré vidět i dabéry Vietcongu prostřednictvím videí na webu, aby měl člověk představu, čemu se věnujou a co prožili za svou hereckou a dabingovou kariéru?
Ty videa byly skvělým nápadem. Protože moc pořadů si je k sobě nezve. A to je velká škoda, protože na nás denodenně mluví z televize, nebo z naší hry a spoustu lidí ani neví, kdo je majitelem toho hlasu. Možná bych tu sekci ještě doplnil o odkazy na jejich profily na dabingforum.cz. Mám dojem, že tam je i vlákno o Vietcongu, ve kterém jsem se dozvěděl, kdo namlouval Výcvikového Seržanta.
Je něco, co tobě osobně ve Vašich rozhovorech s Váma všema chybí? Očekával bys časem třeba nějakou inovaci, která by se zaměřila na něco konkrétního?
Mně rozhovory asi vyhovují tak, jak jsou nastavený. Nenapadá mě nic, co bych změnil.
Používal si ve Vietcongu tzv. Rychlé klávesy, že třeba pozdrav ahoj nebo cau sis ve složce mp_bindkeys ''nabindoval'', abys nemusel pořád vypisovat?
Ano, ale měl jsem jenom dvě. Na jedné byl pozdrav a na druhé Hawkinsova n % a*a* - (ná hláška z mise. No a párkrát se mi stalo, že po příchodu někam na server jsem všechny pozdravil tím, že jsou S% v /i*ě z *(/(*v % e -_ ný a at' se nažerou olova. Marně jsem pak vysvětloval, že se jedná o omyl...
Myslíš si, že u mnohých moderních her není atmosféra tak rodinná, jako ve Vietcongu?
Věřím, že u moderních her je široká komunita, takže bych řekl, že nějaká rodinná atmosféra by tam fungovat mohla. Z pohledu Kampaně má člověk možnost trávit se svou jednotkou poměrně dost času a tak je líp poznat a udělat si na ně názor. Což si myslím, že ne každá hra nabízí.
Poslední otázka: Dávají rozhovory s hráči (a i těma bývalýma) i po těch bezmála 15ti letech smysl je realizovat podle tebe? Co podle tebe přináší ostatním lidem?
Pokaždé přináší něco nového. Ačkoliv se u hry nějaká zajímavost ještě najde, už ne každá tak překvapí. Proto jsou rozhovory novinkou, kterou uvítám asi nejraději. A pozvat k rozhovoru bývalé hráče byl výborný nápad.
Díky moc, že sis ve svém nabitém osobním čase našel prostor pro zodpovězení otázek na rozhovor! Pro čtenáře docela zajímavýho a i trosku z vtipného hlediska. Přeju hodně štěstí a pohody v osobním životě, zůstávej s náma v kontaktu a jak to bude jenom trošku možná, přijd' si za náma zahrát, at' už ke mně nebo na Elit'ácký dedicated server! Měj se hezky!